סיביים תזונתיים וחיידקים ידידותיים

המעיים שלנו מכילים אוכלוסייה גדולה ומגוונת של חיידקים. אוכלוסייה זו נקראת מיקרוביום או מיקרוביוטה. מעי של אדם בריא בוגר מכיל בין 10 ל-100 טריליון מיקרואורגניזמים המכילים פי 150 יותר גנים מאשר הגוף שלנו עצמו. כיום המדע יודע לזהות יותר מ 1000 זני חיידקי מיקרוביום. למיקרוביום תפקיד חשוב בתהליכים הקשורים לחילוף חומרים ולמערכת החיסונית שלנו. הפרעות במאזן חיידקי המעיים מקושרות להשמנה, מחלות מעי דלקתיות ואף סוכרת סוג 2. הרכב המיקרוביום מתחיל להיווצר עוד בלידה. תינוקות הנולדים בלידה טבעית בעלי מיקרוביום שונה מאשר אלו הנולדים בלידה קיסרית. הרכב המיקרוביום ממשיך לגדול ולהיקבע לפי המזונות הראשונים שהתינוק מקבל בעודו נגמל מחלב אם. לאחר מכן, הרכב המיקרוביום מושפע משימוש באנטיביוטקה, תזונה ואף פעילות גופנית (1).

סיבים תזונתיים מתחלקים למסיסים וללא מסיסים. סיבים, בהגיעם למעי הגס עוברים תהליך של התססה עם חיידקים המאכלסים את המעי הגס ויוצרים חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFA) שחיידקי המיקרוביום מסוגלים להפיק מהם אנרגיה לעצמם. אחת מחומצות השומן קצרות השרשרת האלו נקראת בוטיראט, והיא נמצאה כמורידה את הסיכון לסרטן מעי גס וקוליטיס. דיאטה עשירה בסיבים מגדילה את הרבגוניות של זני חיידקי המעיים ויצירה של חומצות שומן קצרות שרשרת, תופעות הנחשבות למועילות לבריאות המעיים.
סוג מסוים (פרופריונאט) של חומצות שומן קצרות שרשרת, נמצא שאף מגביר שחרור של שניים מהורמוני השובע ומטיב עם מטבוליזם של גלוקוז (3). סיבים מסיסים פועלים בצורה קצת שונה, הם מפריעים לחיידקים שנחשבים ל"רעים", במיוחד כאלה שנמצאו מקושרים למחלקות מעי דלקתיות, להיצמד לדפנות המעיים (1).

חשיבות צריכת הסיבים אף עלתה עם התפתחות חקר המיקרוביום. ההמלצה לכלל האוכלוסייה היא להגיע ל-30 גר' סיבים ביום.

בטבלה תוכלו למצוא תכולת סיבים (כל הסוגים) במזונות שונים (ל 100 גר'):

למידע נוסף וייעוץ תזונתי אתם מוזמנים לפנות בפל': 0545924845

מקורות:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4949558/

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5698720/

3. נטוגרין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *