על שינה והרזיה

נלחמים על המשקל? יתכן שאחת הסיבות המקשות עליכם בתהליך הירידה במשקל היא שינה לא מספקת.
חשיבות השינה בהקשר של השמנה נחקרה לא מעט. נמצאו קשרים בין צמצום שינה לבין השמנה, סוכרת סוג 2 ואף מחלות לב וכלי דם.שינה שאורכה פחות מ 7.7 שעות נמצאה קשורה ל B.M.I גבוה יותר, רמות גרלין (הורמון המאותת לרעב) גבוהות יותר (1). בנוסף, באופן טבעי זמן השינה הוא זמן צום.
הורמון הלפטין הידוע, מופרש ברובו מרקמת השומן הלבנה והוא בעל תפקיד חשוב ברגולציה של הומאוסטזיס אנרגטי.  הסינטזה שלו ורמותיו עולות ביחס ישר לכמות השומן בגוף. בדומה לאינסולין, הוא פקטור גדילה ואנשים אשר חשופים לאורך זמן לרמות לפטין גבוהות מפתחים תנגודת ללפטין (3). בנוסף, רמות גבוהות של לפטין מעודדות הפרשה של ציטוקינים פרו דלקתיים שמעורבים במחלות דלקתיות ואוטואימוניות (5).
רמות הלפטין בפלסמה עולות בשלב הראשון של הלילה ויורדות בשלבים המאחורים יותר (4).
ניתן לחלק את שנת הלילה ל-4 שלבים ושנת חלום, הלוא היא שנת ה REM. במהלך הלילה אנחנו חווים מספר מחזורי שינה הכוללים את השלבים השונים, ממחזור שינה אחד למישהו אורך שנת REM נהיית ארוכה יותר.
מחקר שבדק 561 משתתפים בממוצע גילאים 44 בטווח משקלים תקין מצא קשר הפוך בין רמות הלפטין לאורך זמן שנת הלילה. בנוסף ככל ששנת ה REM הייתה קצרה יותר, רמות הלפטין בבוקר היו גבוהות יותר (3).
מחקר נוסף שהתמקד בהשפעה הספציפית של שנת ה REM על רמות הלפטין בגוף. במחקר השתתפו נשים וגברים בממוצע גילאי 35, אשר אינם סובלים מדום נשימה בזמן שינה. רמות הלפטין נמדדו לפני השינה ולאחר ההתעוררות. החוקרים עקבו אחרי גלי המוח של המשתתפים בזמן שנתם, לפיהם ניתן לדעת באיזה שלב של השינה נמצאים המשתתפים. משתתפים שאחוז שנת REM שלהם היה גבוה יותר, נמדדה ירידה גדולה יותר ברמות הלפטין עד הבוקר לעומת הרמה לפני השינה. לא הייתה קורלציה בין שאר שלבי השינה לרמות הלפטין בבוקר (4).
נראה ששנת REM, תורמת לירידה בהורמון הלפטין, שהוא אומנם הורמון שובע, אבל רמות גבוהות שלו באופן כרוני עלולות להזיק לנו. במקרה הזה, המשפט "אל תוותרו על החלומות שלכם" מקבל משמעות נוספת.

מקורות:
1. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2869.2011.00990.x/full
2. http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.0010062
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3022933/
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4980172/
5. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1016/j.febslet.2004.11.024/full

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *