אכילה רגשית

על אכילה רגשית וקבלה עצמית
אכילה רגשית מוגדרת כאכילת יתר על מנת להקל על רגשות שליליים.
אכילה רגשית מקשה ומסכלת את הניסיון לירידה במשקל. הגבלות תזונתיות קשות, התעלמות והדחקת רגשות, שליטה מוגבלת בתגובות רגשיות או תחושה של הזנחה הורית מסוימת בילדות. כל אלה, בשילוב עם נטייה גנטית יכולים להוביל לאכילה רגשית (1).


טיפול באכילה רגשית משלב איתור של הטריגרים לאכילה, הבנה שלהם, מודעות אליהם והתמודדות איתם בזמן אמת. או במילים אחרות: מיינדפולנס.
מחקר חדש בדק השפעה של תרגול יוגה על בסיס קבוע על הרגלי אכילה בקרב צעירים. היוגה משלבת אימון פיזי עם מדיטציה ומיינדפולנס. תרגול קבוע של יוגה נמצא מקושר לצריכה גבוהה יותר של ירקות ופירות, שתיית משקאות מתוקים מועטה יותר ויותר פעילות גופנית יזומה לעומת צעירים שלא תרגל יוגה (2). במחקר זה אנחנו לא יכולים להוכיח אם יש מתאם מקרי בין תרגול יוגה ואכילה בריאה או שהיוגה עוזרת להסב לנו הרגלים של מודעות עצמית, בקרה, רוגע ושליטה טובה יותר בהרגלי אכילה.
תרגולים של מדיטציות מודרכות הראו שיפור בהתנהגויות של התקפי אכילה, שיפור תפיסה עצמית והעלאת מודעת לאכילה. נשים שסבלו מהתקפי אכילה 4 פעמים בשבוע ועברו תוכנית מלאה של מדיטציות מיינדפולנס מודרכות, דווחו לאחר 6 שבועות של התוכנית על ירידה בתדירות התקפי האכילה ל-1.5 פעמים בשבוע בממוצע (3).
נראה שתרגול מיינדפולנס עוזר בהתמודדות עם לחץ ומצבים פסיכולוגיים המקשים על ירידה במשקל אצל סובלים מעודף משקל כגון דיכאון וחרדה (4).

על מנת לדעת האם אתם סובלים מאכילה רגשית, תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

בזמן האוכל אני מרגיש שאני אוכל יותר ממה שתכננתי. אף פעם/לעיתים רחוקות/לעיתים קרובות.
אחרי האוכל אני מרגיש אשמה. אף פעם/לעיתים רחוקות/לעיתים קרובות
אני אוכל כשאני מרגיש בודד. אף פעם/לעיתים רחוקות/לעיתים קרובות.
אני אוכל יותר בימים של לחץ. אף פעם/לעיתים רחוקות/לעיתים קרובות
אני אוכל כשמשעמם לי. אף פעם/לעיתים רחוקות/לעיתים קרובות.

אם נראה לכם שאתם מזדהים עם רוב המשפטים , כדאי להתחיל לנהל יומן אכילה הכולל בתוכו את התחושות לפני האכילה ולאחר האכילה. זה יציב בפניכם מראה שתתחיל להראות לכם כמה אתם אוכלים מתוך רעב פיזיולוגי וכמה מתוך שלל סיבות אחרות, יעזור לכם לבודד את הסיבות שבגללן אתם אוכלים ולהתחיל לחשוב איך לנתק את האכילה מאותם הטריגרים.

לייעוץ תזונתי מוזמנים לפנות אליי בפל' 0545924845

מקורות:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5918520/
  2. https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12966-018-0674-4
  3. http://www.mb-eat.com/assets/kristeller—wolever—bed—mb-eat—conceptual-paper.pdf
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5386400/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *