אומגה 3 צמחית

בוודאי כבר יצא לכם לשמוע המלצות להעלות את צריכת האומגה 3 שלכם. אך האם אתם יודעים מה עומד מאחורי ההמלצות האלו?

ישנן חומצות שומן שהן חיוניות (חייבים לקבל מתזונה או תוספים) וכאלו שהן לא חיוניות (לא חייבים לצרוך בתזונה). לקבוצת חומצות השומן החיוניות נכנסות האומגה 6 והאומגה 3. היום אתמקד בחומצות השומן מסוג אומגה 3 . בגדול (מבלי להיכנס ליותר מידי ביוכימיה) אומגה 3 ממקור צמחי נקראת חומצת שומן אלפא לינולנית ובעזרת כמה ריאקציות יכולה להפוך לחומצות שומן מסוג EPA וDHA (המצויות באצות מסוימות ודגים מסוימים). יעילות הפיכת החומצה האלפא לינולנית ל EPA וDHA נמוכה ותלויה ביעילות האנזימתית של אותו הפרט, במינו ואף במצב ההורמונלי (אסטרוגן מעלה את יעילות הפיכת החומצה הלינולנית ל EPA וDHA).

חומצות שומן הן נוטריאנטים המספקים אנרגיה ומסוגלים להשפיע על תהליכים פיסיולוגים תוך תאיים דרך רצפטורים הנמצאים על ממברנות התאים. השפעה זו תלויה באורך שרשרת חומצות השומן ומידת הרוויה שלה (1). כמות חומצות השומן וסוגן משפיעה בצורה שונה על תהליכים שונים בגוף. חומצות שומן רוויות תורמות להתפתחות תנגודת אינסולין ולעומתן חומצות שומן מסוג אומגה 3 הן ליגנד לרצפטור (PPAR אלפא) אשר מופעל כאשר הגוף חש במחסור באנרגיה וגורם לחמצון של חומצות שומן (2). בנוסף, EPA וDHA הן מונעי קרישה וחלק אינטגרלי מהפוספוליפידים המרכיבים את ממברנות התאים. כמו כן, חומצות שומן ממשפחת אומגה 3 (גם האלפא לינולנית) יכולות להיקשר לרצפטורים מסוג נוסף (GPCR120), המתבטא ברקמות גוף שונות כגון המעי הדק, המוח, תאי שומן ובמעי הגס (3). GPR120 הינו סוג של נקודת בקרה ברגולציה של שיווי משקל מטבולי (4). כאשר נוצר קישור בין חומצות השומן מסוג אומגה 3 לבין GPCR120 נוצרת שרשרת סיגנלים המביאה בסופו של דבר (לאחר סדרה של תהליכים) לעליה ברגישות לאינסולין (מה שיעזור להורדת רמות גלוקוז גבוהות בדם), לתגובה אנטי דלקתית ועוד (3).

אומגה 3 נחקרת בלא מעט הקשרים בריאותיים מטיבים נוספים כגון: השפעות קוגניטיביות, מחלות לב וכלי דם ועוד.

אז מה המקורות הצמחיים העשירים ביותר בחומצת השומן האלפא לינולנית? (ב 100 גר' מוצר)

שמן פשתן – 53.3 גר'

זרעי צ'יה- 17.8 גר'

שמן קנולה – 9.5 גר'

זרעי המפ – 10 גר'

אגוזי מלך – 2.7 גר'

מקורות:

1https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2014.00111/full

2. http://www.mdpi.com/1422-0067/19/4/1197

3. https://academic.oup.com/endo/article/156/3/837/2422871

4. https://www.nature.com/articles/nature10798

5. https://ndb.nal.usda.gov/ndb/nutrients/report/nutrientsfrm…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *